Залізобетонні мости
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.06.E.135
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Старший викладач, к. т. н. Коваль Максим Петрович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти інтегральної компетентності: ІНТ. Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти фахових компетентностей:
– ФК05. Розуміння вимог до надійності та засобів забезпечення надійності будівельних конструкцій, будівель, споруд та інженерних мереж;
– ФК09. Здатність до розроблення конструктивних рішень об’єктів будівництва на базі знання номенклатури та конструктивних форм, уміння розраховувати й конструювати несучі та огороджувальні будівельні конструкції;
– ФК11. Знання сучасних вимог нормативної документації в галузі будівництва.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти фахових компетентностей спеціальності професійного спрямування:
– КСП601. Перевіряти і застосовувати положення нормативної бази в області інженерних вишукувань, принципів проектування мостів та транспортних тунелів, інженерних систем і обладнання, об’єктів транспортної інфраструктури;
– КСП602. Володіти методами проведення інженерних вишукувань, технологією проектування з використанням універсальних і спеціалізованих програмно-обчислювальних комплексів і систем автоматизованого проектування та розрахунку елементів та об'єктів транспортних споруд на дорогах;
– КСП608. Володіти методами впровадження інноваційних ідей, організації виробництва і ефективного керівництва роботою людей під час проектування, розрахунку, будівництва та експлуатації мостів і тунелів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
– знати перелік чинних нормативних документів, якими регламентується проектування залізобетонних мостів;
– володіти базовою інформацією про історичні та сучасні системи залізобетонних мостів;
– володіти базовою інформацією про будівельні матеріали, що застосовуються при будівництві залізобетонних мостів;
– знати сучасні принципи проектування, конструювання та розрахунків залізобетонних мостів;
– бути знайомим із джерелами отримання потенційно необхідної інформації щодо залізобетонних мостів (посібники, книги, довідники, альбоми типових конструкцій, типові проекти тощо);
– вміти застосовувати отримані знання для вирішення задач проектування залізобетонних мостів;
– вміти застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи різні аспекти, під час вирішення прикладних задач проектування залізобетонних мостів;
– вміти здійснювати пошук необхідної інформації у нормативних документах (державних будівельних нормах, державних стандартах тощо) та літературних джерелах (методичних вказівках, посібниках, довідниках тощо);
– вміти здійснювати варіантне проектування залізобетонних мостів згідно з завданням на проектування;
– вміти оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах проектування залізобетонних мостів;
– вміти аргументувати вибір сучасних систем залізобетонних мостових споруд, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення;
– відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни:
– інженерна графіка;
– будівельне матеріалознавство;
– практикум з комп'ютерних технологій у будівництві;
– будівельні конструкції;
– проектування мостових переходів;
– динаміка та стійкість споруд.
Супутні та наступні дисципліни:
– інженерна геодезія;
– опір матеріалів;
– будівельна механіка;
– будівельна механіка (спецкурс);
– утримання транспортних споруд;
– основи та фундаменти транспортних споруд.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни вивчаються залізобетонні мости, що становлять 94% мостового парку України. Детально розглядається історія залізобетонного мостобудування – типи та види залізобетонних прогонових будов мостів, навантаження, на які мости розраховувалися у минулому і на сьогоднішній день, столітній досвід експлуатації залізобетонних мостів, який відображено у низці вимог сучасних нормативних документів. Розглядаються питання розрахунку і оптимального проектування залізобетонних мостових споруд на основі чинних норм проектування, а також передових тенденцій проектування і будівництва як вітчизняних, так і закордонних залізобетонних мостових споруд.
Опис: Лекційні заняття
Тема 1. Мости: споруди на автомобільних дорогах
Тема 2. Класифікація та основні вимоги до мостів
Тема 3. Мостове полотно та його елементи
Тема 4. Мости України та управління мостами
Тема 5. Залізобетонні мости України: приклади
Тема 6. Бетонні та залізобетонні конструкції мостів: матеріали
Тема 7. Залізобетонні конструкції в мостовому будівництві
Тема 8. Просторова робота та напружено-деформований стан прогонових будов мостів
Тема 9. Просторовий розрахунок мостів та визначення зусиль
Тема 10. Навантаження та зусилля
Практичні заняття
Вступ. Основи інженерної справи
Завдання на проектування залізобетонного моста
Тема 1. Нормативні документи та базові положення проектування мостів
Тема 2. Визначення зусиль у плиті проїзної частини
Тема 3. Розрахунки перерізів плити проїзної частини за граничними станами
Тема 4. Конструювання армування плити проїзної частини
Тема 5. Визначення зусиль у головних балках прогонової будови балочних мостів
Тема 6. Розрахунки перерізів головної балки за граничними станами
Тема 7. Конструювання армування головної балки
Тема 8. Температурні переміщення
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю студента здійснюється за результатами вибіркового усного опитування студентів під час проведення занять та успішного виконання і захисту курсового проекту.
Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент виконує практичну роботу – курсовий проект. Захист курсового проекту проходить у вигляді усної доповіді з демонстрацією креслень та пояснювальної записки. Захист проекту відбувається наприкінці навчального семестру. Студенту, який до початку СК не захистив виконану курсовий проект, дозволяється здійснити захист у перший тиждень семестрового контролю, при цьому результат оцінювання проекту враховуються у підсумковій поточній успішності. У разі захисту курсового проекту студент отримує допуск до екзаменаційного контролю. Письмову компоненту екзаменаційної роботи студенти виконують письмово і здають (або надсилають на корпоративну електронну пошту).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Штучні споруди на дорогах та експлуатація штучних споруд: методичні вказівки до виконання курсової роботи для студентів стаціонарної форми навчання / уклад.: В. Ю. Сало – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2016. – 36 с.
Базова рекомендована література:
1. ДБН В.1.2-14:2018 «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель і споруд»;
2. ДБН В.1.2-15:2009 «Мости та труби. Навантаження і впливи»;
3. ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво»;
4. ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво. Зміна №1»;
5. ДБН В.2.3-6:2009 «Мости та труби. Обстеження і випробування»;
6. ДБН В.2.3-14-2006 «Мости та труби. Правила проектування»;
7. ДБН В.2.3-22:2009 «Мости та труби. Основні вимоги проектування»;
8. ДСТУ 3008:2015 «Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання»;
9. ДСТУ 8814:2018 «Мости автодорожні. Терміни та визначення понять»;
10. ДСТУ Б А.2.4-4 «Основні вимоги до проектної та робочої документації»;
11. ДСТУ Б А.2.4-4 «Основні вимоги до проектної та робочої документації. Зміна №1»;
12. СОУ 45.2-0018112-027:2008 «Типи елементів автодорожніх мостів. Класифікація».
Допоміжна рекомендована література:
1. Примеры расчета железобетонных мостов / Я. Д. Лившиц, М. М. Онищенко, А. А. Шкуратовский – Київ: Вища школа, 1986. – 263 с.
2. Мости: конструкції та надійність / Й. Й. Лучко, П. М. Коваль, М. М. Корнієв,
А. І. Лантух-Лященко, М. Р. Хархаліс – Львів: Каменяр, 2005. – 989 с.
3. Штучні споруди на дорогах. Навчальний посібник / В. А. Гайдукевич, О. В. Жеребятьєв – Рівне: НУВГП, 2011. – 258 с.
4. Розрахунки і проектування мостів. Навчальний посібник / О. Закора, Д. Каплинський, А. Корецький та ін. – Київ, НТУ, 2007. – 337 с.
5. Мости і труби: підручник у 4 т. Т. 2, ч. 1: Залізобетонні мости / В. І. Борщов, О. Л. Закора – Дніпропетровськ: Видавництво ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна, 2012. – 434 с.
6. Мости і труби: підручник у 4 т. Т. 2, ч. 2: Залізобетонні мости / В. І. Борщов, О. Л. Закора – Дніпропетровськ: Видавництво ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна, 2012. – 393 с.
7. Мости, труби і тунелі / Й. Й. Лучко, О. С. Распопов, П. М. Коваль – Львів: Каменяр, 2014. – 879 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Залізобетонні мости (курсовий проєкт)
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.06.E.137
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Старший викладач, к. т. н. Коваль Максим Петрович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти інтегральної компетентності: ІНТ. Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти фахових компетентностей:
– ФК05. Розуміння вимог до надійності та засобів забезпечення надійності будівельних конструкцій, будівель, споруд та інженерних мереж;
– ФК09. Здатність до розроблення конструктивних рішень об’єктів будівництва на базі знання номенклатури та конструктивних форм, уміння розраховувати й конструювати несучі та огороджувальні будівельні конструкції;
– ФК11. Знання сучасних вимог нормативної документації в галузі будівництва.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти фахових компетентностей спеціальності професійного спрямування:
– КСП601. Перевіряти і застосовувати положення нормативної бази в області інженерних вишукувань, принципів проектування мостів та транспортних тунелів, інженерних систем і обладнання, об’єктів транспортної інфраструктури;
– КСП602. Володіти методами проведення інженерних вишукувань, технологією проектування з використанням універсальних і спеціалізованих програмно-обчислювальних комплексів і систем автоматизованого проектування та розрахунку елементів та об'єктів транспортних споруд на дорогах;
– КСП608. Володіти методами впровадження інноваційних ідей, організації виробництва і ефективного керівництва роботою людей під час проектування, розрахунку, будівництва та експлуатації мостів і тунелів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
– знати перелік чинних нормативних документів, якими регламентується проектування залізобетонних мостів;
– володіти базовою інформацією про історичні та сучасні системи залізобетонних мостів;
– володіти базовою інформацією про будівельні матеріали, що застосовуються при будівництві залізобетонних мостів;
– знати сучасні принципи проектування, конструювання та розрахунків залізобетонних мостів;
– бути знайомим із джерелами отримання потенційно необхідної інформації щодо залізобетонних мостів (посібники, книги, довідники, альбоми типових конструкцій, типові проекти тощо);
– вміти застосовувати отримані знання для вирішення задач проектування залізобетонних мостів;
– вміти застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи різні аспекти, під час вирішення прикладних задач проектування залізобетонних мостів;
– вміти здійснювати пошук необхідної інформації у нормативних документах (державних будівельних нормах, державних стандартах тощо) та літературних джерелах (методичних вказівках, посібниках, довідниках тощо);
– вміти здійснювати варіантне проектування залізобетонних мостів згідно з завданням на проектування;
– вміти оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах проектування залізобетонних мостів;
– вміти аргументувати вибір сучасних систем залізобетонних мостових споруд, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення;
– відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни:
– інженерна графіка;
– будівельне матеріалознавство;
– практикум з комп'ютерних технологій у будівництві;
– будівельні конструкції;
– проектування мостових переходів;
– динаміка та стійкість споруд.
Супутні та наступні дисципліни:
– інженерна геодезія;
– опір матеріалів;
– будівельна механіка;
– будівельна механіка (спецкурс);
– утримання транспортних споруд;
– основи та фундаменти транспортних споруд.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни вивчаються залізобетонні мости, що становлять 94% мостового парку України. Детально розглядається історія залізобетонного мостобудування – типи та види залізобетонних прогонових будов мостів, навантаження, на які мости розраховувалися у минулому і на сьогоднішній день, столітній досвід експлуатації залізобетонних мостів, який відображено у низці вимог сучасних нормативних документів. Розглядаються питання розрахунку і оптимального проектування залізобетонних мостових споруд на основі чинних норм проектування, а також передових тенденцій проектування і будівництва як вітчизняних, так і закордонних залізобетонних мостових споруд.
Опис: Лекційні заняття
Тема 1. Мости: споруди на автомобільних дорогах
Тема 2. Класифікація та основні вимоги до мостів
Тема 3. Мостове полотно та його елементи
Тема 4. Мости України та управління мостами
Тема 5. Залізобетонні мости України: приклади
Тема 6. Бетонні та залізобетонні конструкції мостів: матеріали
Тема 7. Залізобетонні конструкції в мостовому будівництві
Тема 8. Просторова робота та напружено-деформований стан прогонових будов мостів
Тема 9. Просторовий розрахунок мостів та визначення зусиль
Тема 10. Навантаження та зусилля
Практичні заняття
Вступ. Основи інженерної справи
Завдання на проектування залізобетонного моста
Тема 1. Нормативні документи та базові положення проектування мостів
Тема 2. Визначення зусиль у плиті проїзної частини
Тема 3. Розрахунки перерізів плити проїзної частини за граничними станами
Тема 4. Конструювання армування плити проїзної частини
Тема 5. Визначення зусиль у головних балках прогонової будови балочних мостів
Тема 6. Розрахунки перерізів головної балки за граничними станами
Тема 7. Конструювання армування головної балки
Тема 8. Температурні переміщення
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю студента здійснюється за результатами вибіркового усного опитування студентів під час проведення занять та успішного виконання і захисту курсового проекту.
Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент виконує практичну роботу – курсовий проект. Захист курсового проекту проходить у вигляді усної доповіді з демонстрацією креслень та пояснювальної записки. Захист проекту відбувається наприкінці навчального семестру. Студенту, який до початку СК не захистив виконану курсовий проект, дозволяється здійснити захист у перший тиждень семестрового контролю, при цьому результат оцінювання проекту враховуються у підсумковій поточній успішності. У разі захисту курсового проекту студент отримує допуск до екзаменаційного контролю. Письмову компоненту екзаменаційної роботи студенти виконують письмово і здають (або надсилають на корпоративну електронну пошту).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Штучні споруди на дорогах та експлуатація штучних споруд: методичні вказівки до виконання курсової роботи для студентів стаціонарної форми навчання / уклад.: В. Ю. Сало – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2016. – 36 с.
Базова рекомендована література:
1. ДБН В.1.2-14:2018 «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель і споруд»;
2. ДБН В.1.2-15:2009 «Мости та труби. Навантаження і впливи»;
3. ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво»;
4. ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво. Зміна №1»;
5. ДБН В.2.3-6:2009 «Мости та труби. Обстеження і випробування»;
6. ДБН В.2.3-14-2006 «Мости та труби. Правила проектування»;
7. ДБН В.2.3-22:2009 «Мости та труби. Основні вимоги проектування»;
8. ДСТУ 3008:2015 «Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання»;
9. ДСТУ 8814:2018 «Мости автодорожні. Терміни та визначення понять»;
10. ДСТУ Б А.2.4-4 «Основні вимоги до проектної та робочої документації»;
11. ДСТУ Б А.2.4-4 «Основні вимоги до проектної та робочої документації. Зміна №1»;
12. СОУ 45.2-0018112-027:2008 «Типи елементів автодорожніх мостів. Класифікація».
Допоміжна рекомендована література:
1. Примеры расчета железобетонных мостов / Я. Д. Лившиц, М. М. Онищенко, А. А. Шкуратовский – Київ: Вища школа, 1986. – 263 с.
2. Мости: конструкції та надійність / Й. Й. Лучко, П. М. Коваль, М. М. Корнієв,
А. І. Лантух-Лященко, М. Р. Хархаліс – Львів: Каменяр, 2005. – 989 с.
3. Штучні споруди на дорогах. Навчальний посібник / В. А. Гайдукевич, О. В. Жеребятьєв – Рівне: НУВГП, 2011. – 258 с.
4. Розрахунки і проектування мостів. Навчальний посібник / О. Закора, Д. Каплинський, А. Корецький та ін. – Київ, НТУ, 2007. – 337 с.
5. Мости і труби: підручник у 4 т. Т. 2, ч. 1: Залізобетонні мости / В. І. Борщов, О. Л. Закора – Дніпропетровськ: Видавництво ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна, 2012. – 434 с.
6. Мости і труби: підручник у 4 т. Т. 2, ч. 2: Залізобетонні мости / В. І. Борщов, О. Л. Закора – Дніпропетровськ: Видавництво ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна, 2012. – 393 с.
7. Мости, труби і тунелі / Й. Й. Лучко, О. С. Распопов, П. М. Коваль – Львів: Каменяр, 2014. – 879 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).