Гідрологія та гідрометрія
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.06.E.126
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: Гнатів Р.М.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
КЗ01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу нових ідей при діях в нестандартних ситуаціях, критичності та самокритичності при аналізі цих ідей.
КЗ02. Здатність планувати та реалізовувати плани, працюючи як автономно, так і в команді.
КЗ03. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності, здатність ефективно застосовувати знання для розв'язання практичних завдань.
КЗ05. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
КЗ06. Здатність самостійно оволодівати знаннями, виконуючи пошук, оброблення та аналіз інформації з різних усних, письмових та електронних джерел.
КЗ07. Вміння виявляти, ставити та вирішувати професійні завдання, приймати обґрунтовані рішення в умовах обмеженої інформації.
КЗ08. Здатність працювати в команді, використовуючи навички міжособистісної взаємодії, мотивуючи людей на шляху до спільної мети, діючи соціально відповідально та свідомо, усвідомлюючи та використовуючи різні здібності, можливості та гендерні особливості виконавців.
КЗ09. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня для донесення до фахівців і нефахівців інформації та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
КЗ10. Здатність розробляти проекти в будівництві та управляти ними, забезпечуючи безпеку діяльності та якість виконання робіт.
КЗ11. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.
КЗ12. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
КЗ13. Здатність підвищувати професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти.
КЗ14. Здатність складати тексти, робити презентації та повідомлення для професійної аудиторії та широкого загалу державною та (або) іноземними мовами з дотриманням професійної сумлінності та унеможливленням плагіату.
фахові компетентності:
ФК02. Здатність до критичного осмислення і застосування основних теорій, методів та принципів природничих наук.
ФК03. Здатність працювати з геодезичними приладами та використовувати топографічні матеріали при проектуванні та зведенні об’єктів будівництва та інженерних мереж.
ФК04. Здатність створювати та використовувати технічну документацію.
ФК07. Здатність оцінювати і враховувати кліматичні, інженерно-геологічні та екологічні особливості території будівництва при проектуванні та зведенні будівельних об'єктів.
ФК10. Здатність до розробки та оцінки технічних рішень інженерних мереж.
ФК11. Знання сучасних вимог нормативної документації в галузі будівництва.
ФК13. Володіння технологічними процесами при зведенні, опорядженні та експлуатації будівель і споруд та монтажу інженерних систем і мереж.
КСП603. Володіти технологією, методами освоєння і удосконалення технологічних процесів будівництва, експлуатації, обслуговування транспортних споруд на дорогах, інженерних систем, виробництва дорожньо - будівельних матеріалів, виробів і конструкцій.
КСП605. Здійснювати і організовувати технічну експлуатацію мостів і тунелів та інших транспортних споруд на дорогах, забезпечувати надійність, безпеку і ефективність їх роботи.
Результати навчання: ПР04. Оволодіння робочими навичками ефективно працювати самостійно (курсове та дипломне проектування) або в групі (лабораторні роботи, включаючи навички лідерства при їх виконанні), вміння отримати бажаний результат в умовах обмеженого часу з акцентом на професійну сумлінність і виключення можливості плагіату.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
- Технічна механіка рідин і газів;
- Гідравліка;
- Гідротехнічні споруди.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
- Аналітичні методи дослідження природних вод;
- Керування поверхневим стоком;
- Природоохоронні споруди.
Короткий зміст навчальної програми: Курс включає відомості двох дисциплін: гідрології та гідрометрії.
В розділі "Гідрологія" вивчаються методи гідрологічних розрахунків, які використовуються в технічній діяльності спеціалістів при проектуванні та будівництві доріг. В розділі "Гідрометрія" розглядаються методи спостереження та вимірювання гідрологічних характеристик потоків, та прилади для вимірювання рівнів води, глибин водних потоків, їх швидкостей та інших характеристик.
Всі розділи об'єднує одна мета: гідравліко-гідрологічне обґрунтування гідротехнічних споруд на транспортних магістралях, їх об'єднує і об'єкт вивчення - поверхневі водні потоки. Не останню роль відіграє і взаємне поєднання розділів: гідрометрії і гідравліки, гідравліки і гідрології. Все це робить логічним об'єднання гідравліки, інженерної гідрології та гідрометрії в єдиному курсі.
Опис: 1. Гідрологія. Водні об’єкти та їх гідрологічний режим, методи гідрологічних досліджень, рівняння водного балансу для водних об’єктів. Гідрологія річок. Морфологія й морфометрія річки та її басейну. Річка, її долина та річкова мережа. Живлення та водний режим рік, водний баланс басейну рік. Розчленування гідрографа річки за видами живлення.
2. Рівневий режим річок, похили та форма вільної поверхні потоку води у річках. Рух води у річках. Кінематика річкового потоку. Ізотахи.
3. Гідрологічні розрахунки стоку. Норма стоку, характеристики та фактори стоку і основні залежності між ними. Статистичний метод гідрологічних розрахунків при наявності даних натурних спостережень за стоком і рівнями води. Коефіцієнти варіації та коефіцієнт асиметрії при визначенні річного розподілу стоку відповідної ймовірності.
4. Розрахунок норми стоку при недостатньому обсязі натурних спостережень. Продовження та обробка статистичних даних гідрологічних рядів. Визначення розрахункового стоку з водозбору за ріками-аналогами.
5. Підбір аналітичних функцій які відповідають фактичній закономірності стоку: метод моментів; метод найбільшої правдоподібності; метод квантилів.
6. Максимальній стік. Розрахунок максимального стоку паводків при наявності та відсутності даних натурних спостережень. Розрахунок максимального стоку повеней.
7. Гідрометрія. Методи та засоби вимірювань глибин і рівнів води на річках та інших водоймах. Вимірювання швидкостей та витрат води з допомогою гідрометричної вертушки.
8. Визначення витрат води у відкритих руслах з допомогою стандартизованих водозливів. Вимірювання витрат води у трубопроводах з допомогою діафрагм та ультразвуковими приладами.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного контролю:
- Облік відвідування студентами лекційних занять;
- Поетапний контроль за своєчасністю виконання завдань практичних занять і лабораторних робіт;
- Виконання контрольної роботи;
- Здача заліку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): 30.
Екзаменаційний контроль:
- письмова компонента - 40;
- усна компонента - 30.
Разом за дисципліну: 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Константинов Н.М., Петров Н.А., Высоцкий Л. И. Гидравлика, гидрологии гидрометрия, часть 1,2. Высшая школа. М.,1997
2. Клименко В.Г. Загальна гідрологія. Харків. НУ ім Каразіна. Харків 2007р.
3. Будз О.П. Гідрологія. Рівне 2008р.
4. Літовченко О.Ф. Інженерна гідрологія та регулювання стоку. К.: Вища школа, 1999. – 360с.
5. СНиП 2.01.14-83 Определение расчетных гидрологических характеристик. М., 1985.
6. Сливка П.Д. Новосад Я.О., Будз О.П. Гідрологія та регулювання стоку, Рівне УДУВГП. 2003. 287с.
7. Інструкції до лабораторних робіт, розроблені кафедрою гідравліки та сантехніки.
Допоміжна
1. Железняков Г.В., Неговская Т.А., Овчаров Е.Е. Гидрология, гидрометрия и регулирование стока.- М.: Колос, 1984.- 205с.
2. Михалев М.А. Инженерная гидрология.- Изд. СПбГТУ, Санкт-Петербург.- 2002.- 124с.
3. Орлов В.Г., Сикан А.В. Основы инженерной гидрологии. Учебное пособие.- СПб.: изд. РГГМУ.- 2003.- 187с.
4. Саратов І.Ю., Іщенко А.В. Конспект лекцій з дисципліни «Загальна гідрологія і гідротехнічні споруди»: Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2009. 47 с.
5. Быков В.Д., Васильєв А.В. Гидрометрия. Л.: Гидрометеоиздат, 1977. 448 с.
6. Літовченко О.Ф., Сорокін В.Г. Гідрологія і гідрометрія.-К.: Вища школа, 1985. 240 с.
7. Яцик А.В. Водогосподарська екологія: у 4 т., 7 кн. – К.:Генеза, 2003.-Т.1, кн.1-2.- 400с.
8. Яцик А.В. Водогосподарська екологія: у 4т., 7 кн.-К.: Ґенеза,2004.- Т.2, кн..3-4. 384с.
9. Определение расчетных гидрологических характеристик. СНиП 2.01.14-83.-М.: Стройиздат, 1985.- 36 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).