Вишукування та проєктування автомобільних доріг
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.05.E.110
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Старший викладач Балабух Ярослав Андрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії.
фахові компетентності:
СК03. Здатність проєктувати будівельні конструкції, будівлі, споруди та інженерні мережі (відповідно до спеціалізації), з урахуванням інженерно-технічних та ресурсозберігаючих заходів, безбар’єрного простору, правових, соціальних, екологічних, техніко-економічних показників, наукових та етичних аспектів, і сучасних вимог нормативної документації у сфері архітектури та будівництва, охорони довкілля та безпеки праці.
СК05. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проєктування та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних задач будівництва та цивільної інженерії.
СК06. Здатність до інжинірингової діяльності у сфері будівництва, складання та використання технічної документації.
КСП501. Здатність застосовувати принципи, теорії та методи в області інженерного вишукування та проектування автомобільних доріг та аеродромів, інженерних систем і об’єктів дорожньої інфраструктури, використовуючи універсальні і спеціалізовані програмно-обчислювальні комплекси і системи автоматизованого проектування інженерних об'єктів автодорожнього та аеродромного призначення.
Результати навчання: РН04. Проєктувати та реалізовувати технологічні процеси будівельного виробництва, використовуючи відповідне обладнання, матеріали, інструменти та методи.
РН05. Використовувати та розробляти технічну документацію на усіх стадіях життєвого циклу будівельної продукції.
ПРС501. Аналізувати та застосовувати результати інженерно-геологічного вишукування для проектування об’єктів автомобільних доріг та аеродромів, аналізувати вихідні дані, оцінювати природні, економічні та технологічні ризики, враховувати наявність місцевих природних грунтів та ресурсів, обґрунтовувати прийняті рішення, вміти кваліфіковано підготувати завдання для проектування.
ПРС502. Виконувати проекти з будівництва та реконструкції автомобільних доріг та аеродромів із використанням вимог нормативних документів, забезпечуючи надійні технологічно та економічно обґрунтовані проектні рішення.
ПРС503. Застосовувати практично теорії та методи будівельної механіки для оцінювання напружено-деформованого стану земляного полотна, дорожнього одягу та штучних інженерних споруд та розрахунку елементів інженерних об'єктів при проектуванні, будівництві та реконструкції автомобільних доріг та аеродромів з використанням систем автоматизованого проектування
ПРС504. Вміти застосовувати результати польових, камеральних, топографічних та інженерно-геодезичних вишукувальних робіт для створення проектів для будівництва та реконструкції автомобільних доріг та аеродромів, використовуючи сучасне геодезичне програмне забезпечення
ПРС508. Володіти знаннями чинних нормативних документів з проектування, будівництва та експлуатації автомобільних доріг, а також інших нормативних актів України, які стосуються будівельної галузі.
АіВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна геодезія
Аерофотогеодезія
Гідравліка, гідрологія, гідрометрія
Вишукування та проектування автомобільних доріг та міських вулиць частина 2
Інженерна геологія
Технологія будівництва автомобільних доріг
Грунтознавство та механіка грунтів
Технологія будівництва автомобільних доріг
Короткий зміст навчальної програми: ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ
Автомобільні дороги в транспортній системі держави
Автомобільна дорога як комплекс інженерних споруд
Вимоги автомобільного транспорту до автомобільних доріг
Транспортно–експлуатаційні характеристики автомобільних доріг
КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ
Класифікація автомобільних доріг
План автомобільної дороги
Поперечний профіль автомобільної дороги
Поздовжній профіль автомобільної дороги
Елементи ландшафтного проектування та поєднання дороги в плані та поздовжньому профілі
Забезпечення видимості та організація безпеки дорожнього руху
Обґрунтування проектних рішень
Система проектної документації для будівництва автомобільної дороги
Дорожньо-кліматичне районування
Розвідувальні роботи
Види розвідувань та стадії проектування
Організація розвідувальних робіт
Геодезичні роботи під час розвідувань
Інженерно-геологічні розвідування
РОЗРАХУНОК ТЕХНІЧНИХ НОРМАТИВІВ НА ПРОЕКТУВАННЯ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ
ШТУЧНІ СПОРУД НА АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРОГАХ
Штучні споруди та споруди дорожнього водовідводу.
Гідравлічний розрахунок та підбір водопропускних споруд
ПРОЕКТУВАННЯ ПЛАНУ ТРАСУ
Правила трасування автомобільних доріг.
Послідовність проектування траси автомобільної дороги
ПРОЕКТУВАННЯ ПОЗДОВЖНЬОГО ПРОФІЛЮ
Принципи та методи проектування поздовжнього профілю
Послідовність побудови проектної лінії і оформлення поздовжнього профілю
ПРОЕКТУВАННЯ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА
І ПОПЕРЕЧНИХ ПРОФІЛІВ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ
Загальні відомості про земляне полотно
Поперечні профілі земляного полотна
Обчислення об’ємів земляних робіт
Опис: ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ
Автомобільні дороги в транспортній системі держави
Автомобільна дорога як комплекс інженерних споруд
Вимоги автомобільного транспорту до автомобільних доріг
Транспортно–експлуатаційні характеристики автомобільних доріг
КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ
Класифікація автомобільних доріг
План автомобільної дороги
Поперечний профіль автомобільної дороги
Поздовжній профіль автомобільної дороги
Елементи ландшафтного проектування та поєднання дороги в плані та поздовжньому профілі
Забезпечення видимості та організація безпеки дорожнього руху
Обґрунтування проектних рішень
Система проектної документації для будівництва автомобільної дороги
Дорожньо-кліматичне районування
Розвідувальні роботи
Види розвідувань та стадії проектування
Організація розвідувальних робіт
Геодезичні роботи під час розвідувань
Інженерно-геологічні розвідування
РОЗРАХУНОК ТЕХНІЧНИХ НОРМАТИВІВ НА ПРОЕКТУВАННЯ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ
ШТУЧНІ СПОРУД НА АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРОГАХ
Штучні споруди та споруди дорожнього водовідводу.
Гідравлічний розрахунок та підбір водопропускних споруд
ПРОЕКТУВАННЯ ПЛАНУ ТРАСУ
Правила трасування автомобільних доріг.
Послідовність проектування траси автомобільної дороги
ПРОЕКТУВАННЯ ПОЗДОВЖНЬОГО ПРОФІЛЮ
Принципи та методи проектування поздовжнього профілю
Послідовність побудови проектної лінії і оформлення поздовжнього профілю
ПРОЕКТУВАННЯ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА
І ПОПЕРЕЧНИХ ПРОФІЛІВ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ
Загальні відомості про земляне полотно
Поперечні профілі земляного полотна
Обчислення об’ємів земляних робіт
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, поточний контроль на практичних заняттях (20%)
• підсумковий контроль (80%, контрольний захід, залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 20 балів
Екзаменаційний контроль 80 балів:
письмова компонента 60
усна компонента 20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Автомобільні дороги: ДБН В. 2.3-4-2015. – К., 2016. – 115 с.
2. Проектування автомобільних доріг: навч. посібник / Ю.М. Собко, Ю.В. Сідун, Л.О. Карасьова.- Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019.-228 с
3. Білятинський О.А., Заворицький В.Й., Старовойда В.П., Хом’як Я.В. Проектування автомобільних доріг. Підручник . У 2 ч. ч.1. – К.: Вища школа, 1997. – 518 с. ч.2. – К.: Вища школа, 1998. – 416 с.
4. Бойчук В.С. Довідник дорожника. – Київ, “Урожай”, 2002. – 558 с.
5.Проектування автомобільнихдоріг: навч. посібник / Б. І. Піндус, В. В. Гончаренко. – Горлівка: АДІ ДВНЗ ДонНТУ, 2013. – 244 с.
6. Мовчан М.І., Собко Ю.М. Проектування автомобільних доріг. – Видавництво Львівської політехніки, 2012. – С. 113.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Вишукування та проєктування автомобільних доріг (курсовий проєкт)
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.05.E.113
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Старший викладач Балабух Ярослав Андрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії.
фахові компетентності:
• СК05. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проєктування та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних задач будівництва та цивільної інженерії.
• КСП501. Здатність аналізувати і застосувати положення нормативної бази в області інженерних вишукувань, принципів проектування автомобільних доріг та аеродромів, інженерних систем і обладнання, об’єктів дорожньої інфраструктури.
Результати навчання: РН09. Проєктувати будівельні конструкції, будівлі, споруди, інженерні мережі та технологічні процеси будівельного виробництва, з урахуванням інженерно-технічних та ресурсозберігаючих заходів, правових, соціальних, екологічних, техніко-економічних показників, наукових та етичних аспектів, і сучасних вимог нормативної документації, часових та інших обмежень, у сфері
ПРС501. Проводити вишукування для проектування об’єктів автомобільних доріг та аеродромів, аналізувати вихідні дані, оцінювати природні, економічні та технологічні ризики, враховувати наявність місцевих природних ресурсів та обґрунтовувати прийняті рішення, вміти кваліфіковано підготувати завдання на проектування
ПРС502. ПРС502. Виконувати проекти автомобільних доріг та аеродромів, приймати обґрунтовані рішення щодо їх реалізації.
ПРС506. Володіти знаннями чинних нормативних документів з проектування, будівництва та експлуатації автомобільних доріг, а також інших нормативних актів України, які стосуються будівельної галузі.
УМ1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички,майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інженерна геологія.
• Дорожньо-будівельні матеріали.
• Механіка грунтів.
• Гідравліка, гідрологія та гідрометрія.
• Інженерна геодезія.
• Загальний курс шляхів сполучення.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає роль автомобільних шляхів в транспортній системі. Елементи автомобільних доріг. Закономірності руху автомобілів на дорозі та вимоги до елементів доріг. Розміщення дороги в плані. Основні правила вибору напрямку траси. Природні умови, що впливають на роботу доріг. Джерела зволоження земполотна. Розрахунки штучних споруд. Проектування дороги в поздовжньому профілі. Поперечні профілі земляного полотна. Визначення об’ємів земляних робіт. Забезпечення безпеки руху на дорогах. Забезпечення міцності та стійкості земляного полотна. Влаштування та організація дорожнього водовідведення. Проектування штучних споруд для відведення поверхневої та грунтової води. Методи забезпечення стійкості земляного полотна. Розрахунки стійкості земляного полотна.
Опис: Пояснювальна записка.
1 Вступ.
2. Характеристика природних умов району проектування.
3. Відомість прямих, кругових і перехідних кривих для всіх варіантів траси.
4. Опис варіантів траси, порівняння і вибір основного.
5. Визначення керівної робочої відмітки земполотна і контрольних точок для проектування червоної лінії поздовжнього профілю.
6. Гідравлічний розрахунок водоперепускної труби.
7. Опис поздовжнього профілю основного варіанту.
8. Користуючись вихідними даними розрахувати наступні елементи плану і поздовжнього профілю:
- мінімальний радіус кривих в плані;
- радіус вертикальної кривої з умов освітленості дороги світлом фар;
- параметри перехідних кривих, поширення проїзної частини;
- віддалі видимості поверхні дороги, зустрічного автомобіля;
- видимість на кривій малого радіуса в виїмці;
- мінімальні радіуси вертикальних угнутих і опуклих кривих;
- граничні поздовжні похили дороги;
- ширину узбіч, проїзної частини, земполотна;
- пропускну здатність дороги.
9. Отримані розрахункові технічні нормативи звести в таблицю і порівняти з вимогами ДБНВ 2.3-4-2015.
10. Опис поперечних профілів.
11. Визначення об’ємів земляних робіт.
Графічна частина
1. План варіантів траси на карті в горизонталях.
2. Поздовжній профіль основного варіанту в масштабах: 1:5000-горизонтальний, 1:500 - вертикальний, масштаб грунтів 1:50.
3. Робочі поперечні профілі в масштабі 1:100.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, поточний контроль на практичних заняттях (20%)
• підсумковий контроль (80%, контрольний захід).
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання та успішний захист курсового проекту 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Автомобільні дороги: ДБН В. 2.3-4-2015. – К., 2016. – 115 с.
2. Проектування автомобільних доріг: навч. посібник / Ю.М. Собко, Ю.В. Сідун, Л.О. Карасьова.- Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019.-228 с
3. Білятинський О.А., Заворицький В.Й., Старовойда В.П., Хом’як Я.В. Проектування автомобільних доріг. Підручник . У 2 ч. ч.1. – К.: Вища школа, 1997. – 518 с. ч.2. – К.: Вища школа, 1998. – 416 с.
4. Бойчук В.С. Довідник дорожника. – Київ, “Урожай”, 2002. – 558 с.
5.Проектування автомобільнихдоріг: навч. посібник / Б. І. Піндус, В. В. Гончаренко. – Горлівка: АДІ ДВНЗ ДонНТУ, 2013. – 244 с.
6. Мовчан М.І., Собко Ю.М. Проектування автомобільних доріг. – Видавництво Львівської політехніки, 2012. – С. 113.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).